Košík
 
Váš košík je momentálne prázdny.
 
BEETHOVEN - SCHUMANN - PALA - LEJAVA
 
16,90 €
 
Formát:
CD
 
 
Dostupnosť:
na sklade / dostupné okamžite
 
 
Katalógové číslo:
PA0188-2
 
 
EAN kód:
8586002481884
 
 
Autori:
Ludwig van Beethoven, Robert Schumann
 
 
Interpreti:
Marián Lejava, Milan Paľa
 
 
Vydavateľ:
PAVLÍK RECORDS
 
 
Zoznam skladieb
CD 1

Ludwig van Beethoven: Violin concerto in D-major op.61 (1806)

1. Allegro ma non troppo (cadenza: Marian Lejava)

2. Larghetto (cadenza: Jean Guillou)

3. Rondo. Allegro (cadenza: Milan Pala)

CD 2

Robert Schumann: Cello concerto in A-minor op.129 (1850) – version for violin (1853)

1. Nicht zu schnell – attacca:

2. Langsam – attacca:

3. Sehr lebhaft

Milan Pala – violin

Marian Lejava – conductor

Ensemble Opera Diversa

K dispozícii na stiahnutie je stereo aj 5 kanálová akustická verzia.
Popis
Ludwig van Beethoven: Violin concerto in D-major op.61 (1806) Beethoven okolo roku 1806 stráca už viac než 60% sluchu. 1. Premiéra Husľového koncertu bola fiaskom. Skladateľ dodal materiál na poslednú chvíľu a sólista Franz Clement číta part Ronda vo vynútenej pause po druhej časti. K tomu jeho husľové výstrelky na pobavenie publika iba odvádzajú pozornosť od majstrovho nového diela. O niekoľko mesiacov neskôr vydavateľ Clementi objednáva verziu diela pre klavír, ktorá je hodnotená ako “uspokojivá až slabá” a “zreteľne odvodená”. Koncert zapadne na dlhých 38 rokov do zabudnutia. Až mladý Joseph Joachim ho resuscituje a vydobíja jeho neodškriepiteľné miesto v kánone tzv. veľkého romantického koncertu. Robert Schumann: Cello concerto in A-minor op.129 (1850) – version for violin (1853) V roku premiéry Beethovenovho koncertu 1844 Robert Schumann absolvuje vyčerpávajúce koncertné turné po Rusku. Po návrate presídli s rodinou z Lipska do Drážďan, no jeho psychická vyčerpanosť pretrváva. Jeho turbulentný umelecký život pokračuje s obvyklým šialeným pracovným nasadením a tempom. Violončelový koncert preto napíše za neuveriteľných 15 dní v októbri 1850. O tri roky neskôr sólový part upravuje pre Joachima, no nikdy obe verzie nebude počuť. Jeho psychické zdravie kolabuje a o ďalšie tri roky umiera v ústave pre choromyseľných v Bonne. Koncert dlhé desaťročia budú mnohí kritizovať a ignorovať až sa napokon stane prvým z trojice veľkých koncertov pre nástroj. Oba koncerty som upravoval v intenciách schönbergovskej tradície technikou, ktorú používam už od práce na Dvořákovej Rusalke z r.2014. Pri samotnej práci som sa opieral najmä o dochované manuskripty oboch koncertov a relevantných vydaní partitúr, kedy som volil niekoľko štandardných (starých) a moderných (aj urtextových) verzií tlačených partitúr. V sporných miestach som uprednostnil originál (manuskript) s ohľadom na existujúce printové riešenia so zachovaním intencií autora. Konkrétne pri Beethovenovom koncerte to bolo najmä množstvo artikulačných odchýlok, pri Schumannovi dva existujúce závery. Kadenciu k prvej časti Beethovenovho koncertu som skomponoval ešte v r.2011, v r.2020 som ju kompletne revidoval pre potreby tejto nahrávky. Ďalšie dve kadencie pochádzajú z pera Jeana Guilloua (2.časť) a Milana Palu (3 časť). Koncert tak získava ešte väčšiu aktuálnosť a autenticitu našej doby.
 
 
Prihlásenie
 
E-mail Heslo