Dostupnosť:
na sklade / dostupné okamžite
Katalógové číslo:
BIS2222
Autori:
Arkady Dmitriyevich Filippenko, Boris Lyatoshinsky, Lev Revutsky, Mykola Kolessa, Myroslav Skoryk, Nikolay Lysenko, Valentin Silvestrov, Vasyl Barvinskyi, Viktor Stepanovych Kosenko, Yuly Sergueievitch Meytus
Interpreti:
Christian Svarfvar, Emil Jonason, Luthando Qave, Natalya Pasichnyk, Olga Pasichnyk
Barvinskyi:
Allegretto pastorale, Op. 1 No. 2
Filippenko:
Toccata
Kolessa:
Carpathian Dances (3)
Kosenko:
Étude No. 8 Op. 8 - Consolation
Klavierstucke (3), Op. 9: No. 1 'Trost'
Romance Op. 7 No. 2 - They Stood in Silence
I Stood and Listened to Spring
Romance Op. 7 No. 10 - I Am Sad
Lyatoshinsky:
Shevchenko Suite: Andante sostenuto - Poco più mosso ed agitato
Lysenko:
Dumka-Shumka, Second Piano Rhapsody on Ukrainian Folk Themes, Op. 18
Album from the Summer of 1901, Op. 39, No. 3
It Makes No Difference to Me
Meytus:
Allegro
Revutsky:
Präludien (3), Op. 4: No. 1 in D flat
Präludien (4), Op. 7: No. 2 in B flat minor
Silvestrov:
Bagatelle, Op. 1 No. 1
Skoryk:
Melody
Natalya Pasichnyk (piano), Jakob Koranyi (cello), Luthando Qave (baritone), Emil Jonason (clarinet), Christian Svarfvar (violin), Olga Pasichnyk (soprano)
2017 (Hybrid SACD)
Na Ukrajine, podobne ako v mnohých iných častiach Európy, sa koncom 19. storočia objavil národný duch, ktorý vyústil do hnutia za objavovanie a pestovanie ľudovej kultúry. Na nezávislosť si však krajina musela počkať až do roku 1991 a dovtedy mohol tento národný duch nájsť hudobné vyjadrenie len v komornejších formách. Niektoré z najautentickejších príkladov ukrajinskej umeleckej hudby preto možno nájsť v komornej hudbe a v piesňach. Švédsko-ukrajinská klaviristka Natalya Pasichnyk, jej sestra Olga a ich švédski kolegovia ponúkajú poslucháčom prostredníctvom tohto disku cestu do tohto tienistého sveta – krásneho, melancholického a emotívneho sveta ukrajinskej komornej hudby. S výnimkou Valentyna Sylvestrova budú uvedení skladatelia medzinárodnému publiku väčšinou neznámi, napriek tomu pozývajú poslucháčov na spoločnú cestu do zvukovej krajiny, ktorá je exotická a zároveň zvláštne známa. Názov disku, Consolation (v preklade: Útecha), je odvodený od rapsodickej klavírnej skladby Viktora Kosenka, ktorá dokonale vystihuje do seba zahľadenú náladu veľkej časti ukrajinskej hudby, ale prvý zvuk, s ktorým sa stretne ucho poslucháča, je voľne vybrnkávaný akord, ako zvuk lutny: Mykola Lysenko vo svojej Dumka-šumka z roku 1877 napodobnil zvuk ukrajinskej lutny, kobzy. Lysenko je ústrednou postavou ukrajinskej umeleckej hudby a je tu zastúpený aj piesňou Meni odnakovo, úpravou básne Tarasa Ševčenka, básnika, ktorý pre mnohých stelesňuje ducha ukrajinskej nezávislosti.